Centrum Biologii Cyfrowej i Nauk Biomedycznych- BIOBANK ŁÓDŹ ®

,,Uwolnij umysł"- akademia dla społeczeństwa, społeczność dla akademii

O projekcie

Głównym celem projektu „Uwolnij umysł” – akademia dla społeczeństwa, społeczność dla akademii była organizacja różnych wydarzeń, podczas których w przystępny sposób pokazaliśmy przydatność wiedzy naukowej z zakresu nauk społecznych (psychologia, socjologia) oraz matematyczno-przyrodniczych. Skierowaliśmy te działania do dzieci ze szkół podstawowych, ich rodziców i opiekunów oraz wszystkich chętnych członków lokalnych społeczności. Ważne było dla nas, aby nasz przekaz trafił do osób w różnym wieku, przedstawicieli różnych pokoleń.

Projekt miał również na celu wzmocnienie dialogu, a co za tym idzie, zrozumienia i współpracy pomiędzy lokalnymi społecznościami w województwie łódzkim a naukowcami Uniwersytetu Łódzkiego. Podczas organizowanych wydarzeń, takich jak warsztaty, prelekcje, wykłady, staraliśmy się przybliżyć członkom lokalnych społeczności, że poprzez zaangażowanie w badania naukowe, każdy może mieć realny wpływ na kształtowanie aktualnej wiedzy. W ten sposób każdy z nas może pomagać kolejnym pokoleniom, na przykład w zakresie szeroko rozumianego zdrowia publicznego.

W ramach projektu zaangażowaliśmy się w realizację czterech głównych zadań z dwóch dziedzin naukowych – nauk społecznych (psychologia i socjologia) oraz nauk ścisłych i przyrodniczych (biologia i matematyka).

Były to:

  • Organizacja warsztatów dla uczniów szkół podstawowych
  • Organizacja warsztatów i prelekcji w regionalnych ośrodkach kultury skierowanych do osób dorosłych
  • Aktywny udział w lokalnych festynach, podczas których połączymy naukę i rozrywkę, prezentując ciekawe wyniki badań, czy przeprowadzając krótkie warsztaty w formie zabaw
  • Opracowanie krótkich, ciekawych filmów o tematyce naukowej

 

Całkowity budżet projektu: 372 117,50 zł

Wartość dofinansowania ze środków budżetu państwa: 295 542,50 zł

Warsztaty dla dzieci

Lekcje z uniwersytetem

Projekt był skierowany do uczniów klas 4–8 i miał na celu przybliżenie im świata nauki w sposób ciekawy, praktyczny i angażujący. W ciągu trzech semestrów uczniowie uczestniczyli w cyklu warsztatów z trzech dziedzin: nauk matematyczno-przyrodniczych, psychologii i socjologii. Zajęcia te łączyły elementy eksperymentu, zabawy, mini-wykładów i pracy warsztatowej, dzięki czemu nauka miała formę inspirującej przygody.

Blok nauk matematyczno-przyrodniczych

Podczas trzech semestrów uczniowie uczestniczyli w warsztatach z biologii, genetyki i matematyki, łącząc eksperymenty praktyczne, obserwacje i pracę z danymi.

W pierwszym semestrze uczniowie samodzielnie przeprowadzali izolację DNA, poznając budowę i rolę kwasów nukleinowych w organizmach żywych. W drugim semestrze odkrywali DNA barkod i uczyli się, jak naukowcy identyfikują różnorodność gatunków za pomocą metod genetycznych. W trzecim semestrze zajęcia wprowadzały uczniów w matematyczne modelowanie dziedziczenia cech i podstawy bioinformatyki, pokazując, jak wiedza przyrodnicza może być analizowana przy użyciu narzędzi matematycznych i komputerowych.

Dzięki całemu cyklowi warsztatów uczniowie mieli możliwość prowadzenia doświadczeń i obserwacji naukowych, samodzielnego formułowania wniosków; a także rozwinięcia umiejętności myślenia logicznego, analizy danych, rozwiązywania problemów oraz pracy z modelem naukowym – a także zrozumieli, jak łączyć wiedzę z biologii, matematyki i informatyki w praktyce. Tak kompleksowe podejście pozwoliło uczniom poznać fascynujący świat biologii i genetyki.

Blok psychologiczny

Zajęcia psychologiczne miały na celu pomoc w nabyciu umiejętności poznania i obserwacji siebie i innych. 
Podczas warsztatów o emocjach, procesach poznawczych i sposobach uczenia się uczniowie:

  • uczyli się rozpoznawania i różnych sposobów wyrażania emocji,
  • ćwiczyli pamięć i koncentrację z wykorzystaniem mnemotechnik,
  • poznali różne style uczenia się i zrozumieli, jak działa proces nabywania nowych umiejętności.

Dzięki temu cyklowi warsztatów nasi uczniowie mieli możliwość rozwijania kompetencji emocjonalnych i poznawczych, tj. samoregulacja, uważność, zapamiętywanie informacji czy skuteczne uczenie się przez doświadczenie.

Blok socjologiczny

Tematyka części socjologicznej koncentrowała się na komunikacji, współpracy i budowaniu relacji w grupie.
Podczas trzech semestrów warsztatów nasi uczniowie zaznajamiali się z tematyką:

  • skutecznego porozumiewania się (komunikacja werbalna i niewerbalna, radzenie sobie z barierami komunikacyjnymi),
  • budowania zespołu i rozumienia ról grupowych,
  • rozwijania swoich zasobów osobistych, takich jak poczucie własnej wartości, sprawczość czy empatia.

Dzięki tym doświadczeniom uczniowie wzmacniali kompetencje społeczne, uczyli się współpracować, wspierać innych i dostrzegać wartość różnorodności w grupie.

Projekt ,,Uwolnij umysł- akademia dla społeczeństwa, społeczność dla akademii” trwał przez trzy semestry.
Jego celem było nie tylko poszerzenie wiedzy uczniów, ale także kształtowanie postaw ciekawości poznawczej, odpowiedzialności, pracy zespołowej i umiejętności łączenia nauki z codziennym doświadczeniem.

 

Warsztaty dla dorosłych

"Uwolnij umysł" - warsztaty, prelekcje w regionalnych ośrodkach kultury

Trzy semestry inspirujących spotkań już za nami!

Dobiegł końca projekt, w ramach którego mieliśmy przyjemność organizować cykl spotkań w lokalnych ośrodkach kultury. W ciągu trzech semestrów, przeprowadziliśmy łącznie 45 godzin prelekcji w 5 różnych miastach. Naszym celem było przybliżenie zagadnień naukowych w sposób praktyczny i angażujący – tak, aby nauka stawała się bliższa codzienności,  dzięki czemu uczestnicy mogli odkrywać fascynujący świat psychologii, socjologii i badań populacyjnych.

W trakcie projektu odbyło się kilkanaście spotkań, które poprowadzili wybitni eksperci z Uniwersytetu Łódzkiego:

Prof. Beata Pawłowska – opowiadała o emocjach w życiu codziennym, procesach poznawczych oraz o znaczeniu wzmocnień pozytywnych i negatywnych w rozwoju człowieka.

Prof. Piotr Chomczyński – przybliżał tematykę ról grupowych, priorytetyzacji zadań oraz komunikacji międzypokoleniowej.

Dr Michał Seweryn oraz dr Dominik Strapagiel – wprowadzali uczestników w świat badań populacyjnych i znaczenia statystyki w zdrowiu publicznym.

Dr Paulina Borówka – przybliżyła wyniki badań dotyczących historii genetycznej Polaków i naszego pochodzenia.

Dzięki ich zaangażowaniu uczestnicy mogli:

  • zrozumieć, jak emocje, role społeczne i procesy poznawcze wpływają na nasze codzienne decyzje,
  • poznać praktyczne narzędzia wspierające komunikację i efektywność działania,
  • odkryć znaczenie badań populacyjnych dla zdrowia publicznego i budowania świadomości tożsamości narodowej.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom za aktywny udział, ciekawe pytania i inspirujące dyskusje!
Mamy nadzieję, że spotkania stanowiły nie tylko źródło wiedzy, ale też impuls do dalszej refleksji i rozmowy o tym, jak nauka przenika nasze życie.

Serdecznie dziękujemy także lokalnym ośrodkom kultury – za otwartość, gościnność i stworzenie przestrzeni sprzyjającej spotkaniom i dialogowi.
 

Festyny

Promocja najciekawszych wyników badań i zabawy edukacyjne

W ramach działań uczestniczyliśmy łącznie w 10 festynach w 5 miejscowościach województwa łódzkiego, gdzie prezentowaliśmy efekty naszej pracy popularyzatorskiej.

Na stoiskach UŁ całe rodziny – dzieci, rodzice i opiekunowie – mogli odkrywać fascynujący świat nauki w różnych dziedzinach dzięki:

  • naukom społecznym – socjologii i psychologii
  • naukom przyrodniczym i matematyce
  • posterom i prezentacjom multimedialnym, które pokazywały praktyczne zastosowania badań
  • interaktywnym warsztatom i eksperymentom w formie zabawy (edutainment), które angażowały uczestników w naukowe odkrycia

Dzięki tym spotkaniom uczestnicy mogli zobaczyć, jak nauka wpływa na nasze codzienne życie, odkryć radość eksperymentowania i współpracy, a całe rodziny mogły wspólnie angażować się w naukowe zabawy. Współpraca z lokalnymi samorządami i ośrodkami kultury pokazała, że dialog między nauką a społecznością jest kluczowy dla wspólnego budowania lepszej przyszłości.

 

Serdeczne podziękowania dla wszystkich uczestników festynów oraz zespołu UŁ, który z pasją dzielił się swoją wiedzą!

Informacje o finansowaniu

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW BUDŻETU PAŃSTWA

ul. Pomorska 139, 90-235 Łódź

NIP: 724 000 32 43

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR